Find - Run - Read
1.-7. trinn
Engelsk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene blir utfordret på å bruke og forstå engelske begrep.
Beskrivelse
Del klassen i læringspartnere og heng opp 3-6 engelske tekster i området rundt.
Aktiviteten går ut på at man skal finne 5 kinahatter som er fordelt utover er område. En har bind for øynene og den andre leder partneren sin ved bruk av engelske ord for hvilken retning de skal gå. Hele klassen er i sving og de bytter på å ha bind for øynene. Etter at 5 stk kjegler eller paddehatter er samlet løper de til en ledig lesetekst og leser den i kor.
Tekstene henger et stykke unna. Deretter løper de tilbake og så er det neste mann som skal ha bind for øynene. Snurr gjerne partneren fire ganger rundt før start slik at ikke eleven har mulighet for å peke seg ut hvor han skal gå! Det er ikke lov å holde i partneren for å lede den i riktig retning! Man skal gå ved siden av og styre ved hjelp av de engelske ordene; FORWARD, LEFT, RIGHT, SIT DOWN (PICK UP).
Variasjon
Løp, hink, bære hverandre på ryggen, hold i hender, løp med en fot hver i rokkeringen.
Man kan også bruke dette i andre fag: Norsk - norske tekster. Matte-mattegrubliser.
Utstyr
Kjegler eller paddehatter (eller melkekorker)
3-6 engelske tekster (ant tekster etter str på klasse) Tekstene kan for eksempel være; leksetekst, tekstutdrag, rollespill, the alphabet, sangtekst, rhymes, m.m.
Plakat som viser hvilke ord føreren kan bruke og bind for øynene (lue, buff, skjerf, øyebind)
Kobling til kompetansemål
-
Lese og forstå tekster med lydrette ord med kjente og ukjente ordbilder
-
Utforske og bruke uttalemønstre, ord og uttrykk i lek, sang og rollespill
-
Stimulere til lærelyst gjennom varierte bevegelsesaktiviteter som elevene gjør i samarbeid med andre