Eventyrpuslespill
3.-4. trinn
Norsk
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet hvor elevene må samarbeide om å pusle sammen et eventyr de har lyttet til.
Beskrivelse
La elevene lese et eventyr, gjerne som hjemmeoppgave eller i starten av timen. Ta flere utskrifter av eventyret og klipp det opp i biter. Heng avsnittene (papirbitene) på ulike steder i skoleplassen eller rundt i klasserommet. Del elevene i grupper og la de samle inn bitene og sette sammen eventyret i riktig rekkefølge. Når alle er ferdige med å samle inn sine eventyr kan elevene lese et utdrag hver fra teksten.
Kobling til kompetansemål
Norsk etter 4. trinn
lese og lytte til fortellinger, eventyr, sangtekster, faktabøker og andre tekster på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk
Variasjon
For å utfordre elevene kan du legge inn små avsnitt som ikke egentlig hører til eventyret. Da må gruppene i større grad samarbeide om å huske hva som stod i teksten. Gruppene vil dermed få ulike tekster og det vil kanskje skape morsomme opplesninger av eventyrene på slutten.
Utstyr
Et eventyr som klippes opp i biter. Tape, tegnestifter eller en boks til å oppbevare lappene.