Koordinater og sidemål

3.-4. trinn

Matematikk

Inne/ute

Hensikt

En læringsaktivitet hvor elevene utforsker hovedmål og sidemål for å finne koordinater.

Beskrivelse

Del elevene inn i par eller grupper.

Lag lapper med ord på hovedmål og tall på baksiden, og tilsvarende på sidemål med bokstaver på baksiden.

Heng lappene rundt i skolegården eller inne i gang og/eller klasserom. La dem finne ut hvilke kort som hører sammen.

Når aktiviteten med å finne koordinater er gjennomført, kan en bruke de videre som del av matematikkundervisningen og la elevene markere dem i et koordinatsystem. Koordinatsystemet kan for eksempel være i en rutebok, på et ark, tegna med kritt på asfalt, markert med nummererte gummifliser/kjegler/laminerte ark eller store tallinjer som kan rulles ut. Til slutt får elevene en fasit så de kan kontrollere koordinatene sine.

Fasit kan for eksempel være A3, B8, C4.

Kobling til kompetansemål

Norsk etter 4. trinn:

  • Målet for undervisningen er at elevene skal kunne utforske forskjeller og likheter mellom skriving på hovedmål og sidemål.

Matematikk etter 3. trinn:

  • Målet for undervisningen er at elevene skal kunne eksperimentere med og forklare plasseringar i koordinatsystemet

Variasjon

Kombinasjonen av bokstaver på 1.aksen og tall på 2.aksen er en tilnærming som ofte blir brukt for de yngste elevene. Det kan utvides til å være tall på begge aksene og/eller med negative tall.

Utstyr

Lapper med ord på hovedmål og tilsvarende lapper på sidemål, som merkes på baksiden: Alle hovedmål ord med tall, alle sidemål ord med bokstaver.

 

Sjekk ut desse populære læringsaktivitetane

 
 
Forrige
Forrige

Shopping

Neste
Neste

Haien kommer