Addisjonshopp

3.-4. trinn

Matematikk

Inne/ute

Hensikt

En læringsaktivitet hvor elevene samarbeider om å lage regnestykker til praktiske situasjoner.

Beskrivelse

Elevene jobber sammen i gruppe eller to og to. To elever hopper lengde og elevene samarbeider om å måle hvor langt de hopper til sammen. På whiteboardtavlene regner de ut hvor langt de to elevene hoppet til sammen ved å stille opp regnestykket. Så gjennomfører de på nytt med andre som hopper (dersom de jobber i gruppe).

Kobling til kompetansemål

Matematikk etter 4. trinn:

  • Lage rekneuttrykk til praktiske situasjonar og finne praktiske situasjonar som passar til oppgitte rekneuttrykk.

Variasjon

Dersom skolen har gulvmerking/asfaltmerking med lengdemål kan man bruke det istedenfor måleband.

Utstyr

Målebånd, ark eller whiteboard og tusj.

 

Sjekk ut desse populære læringsaktivitetane

 
 
Forrige
Forrige

Landskap i sand

Neste
Neste

Dobbelkonsonant