Geometrisk fangelek
1.-3. trinn
Matematikk
Inne/ute
Hensikt
Lærer forskellen mellem geometriske former, og løse åpne problemer
Beskrivelse
Dette er en læringsaktivitet der tager udganspunkt i fangelek, og kobler på det faglige innholdet, geometriske figurer som firkant, trekant eller sirkel. Læreren starter med å markere opp et avgrenset område inne eller ute. En eller to av elevene får en vest og skal forsøke å fange de andre. De andre elevene skal unngå å bli tatt ved å løpe rundt eller gå sammen med to til fire andre elever for å danne en figur. Når de danner figuren, blir de fredet. Her kan elevene enten bestemme figur selv, lage en ny figur for hver gang, eller at læreren bestemmer hvilke figur de skal forme. For eksempel kan tre elever gå sammen for å lage en sirkel ved å holde hender, eller fire kan gå sammen for å lage en firkant. Elevene kan stå i figurens posisjon i ti sekunder før de igjen kan bli tatt. Når elever blir tatt, er de ikke fri før de får hjelp av noen andre elever til å danne en rettvinklet trekant.
Variasjon
Geometrisk fangelek kan varieres med figurer med ulik vanskelighetsgrad som for eksempel kvadrat, rektangel, eller parallellogram. En kan også videreutvikle aktiviteten ved at elevene får relevant spørsmål fra læreren for å bli fri igjen. For eksempel at de skal doble eller halvere vinkler de viser til med hele kroppen.
Utstyr
Krever intet utstyr
Kobling til kompetansemål
-
utforske, teikne og beskrive geometriske figurar frå sitt eige nærmiljø og argumentere for måtar å sortere dei på etter eigenskapar