Tavlefotball
4.-10. trinn
Generell
Inne/ute
Hensikt
En læringsaktivitet der elevene skal samarbeide om å finne svar på spørsmål.
Beskrivelse
Læreren tegner en fotballbane på tavla, og ballen blir «plassert» (tegnet) på midten. Hvis det er en stor klasse, kan man også inkludere en ball til, i en annen farge, med to ekstra lag som konkurrerer om å score. Elevene blir delt inn i lag og står bak i klasserommet. Læreren har forberedt et sett med spørsmål elevene skal besvare ved at én og én løper frem til tavla og skriver ned svaret. De som kommer frem til det mest riktige svaret, får flytte ballen et steg nærmere motstanderens mål. Svarer man feil, flyttes ballen i motstanderens favør. Det kan være greit å poengtere at det ikke er om å gjøre å komme først frem til svaret, men å finne det mest riktige svaret. I de høyere trinn kan man fokusere på gode definisjoner og presise besvarelser. Gruppene skal komme frem til svaret sammen, og rullerer på å skrive svaret på tavlen. Hvis klassen har holdt på med et tema en stund, kan spørsmålene gjerne være litt komplekse, slik at gruppen må diskutere og finne ut av oppgaven sammen, som en quiz.
Aktiviteten kan brukes i mange fag, for eksempel norsk, matematikk, naturfag, samfunnsfag og engelsk.
Variasjon
Kan også spilles utendørs, med steiner i naturen eller på en fotballbane.
Eksempler på spørsmål: e
Norsk: Hva er temaet i diktet "Til ungdommen" av Nordahl Grieg?
Matematikk: Hva er omkretsen av en sirkel med diameter 10 cm?
Naturfag: Beskriv enkelt hva som skjer i en fotosyntese.
Engelsk: Hva betyr ordet "sustainable" og bruk det i en setning.
Samfunnsfag: Hvilken hendelse startet andre verdenskrig?
Utstyr
Tavle, kritt, en rekke spørsmål.
Kobling til kompetansemål
-
Aktiviteten er generell, og kan kobles til en rekke kompetansemål i forskjellige fag.