Standpunkt i bevegelse
1.-7. trinn
Samfunnsfag
Inne/ute
Hensikt
Utfordre elevene på å argumentere for sitt standpunkt.
Beskrivelse
Bruk et rom inne eller “lag” et rom ute hvor forskjellige hjørner representerer forskjellige meninger eller standpunkt. Gi elevene et samfunnsfaglig tema eller spørsmål. Elevene må løpe til hjørnet de er enige med, og diskutere sin mening med de andre i gruppen. Prøv gjerne å utfordre elevene på å gå til et annet hjørne som de ikke er enig med, der de må argumentere for dette standpunktet. Bytt standpunktene etter hvert og fortsett læringsaktiviteten med nye spørsmål.
Variasjon
Elevene bruker først tid på å sette seg inn i politiske partiers partiprogram, og skal argumentere som om de var politikere fra et bestemt parti.
Kobling til kompetansemål
-
Reflektere over hvorfor mennesker har ulike meninger og tar ulike valg
-
Til variasjoin:
Utforske og presentere samfunnsfaglige spørsmål, søke etter informasjon i ulike kilder og vurdere hvor nyttig informasjonen er til å belyse spørsmålene