Naturens alfabet

1.-7. trinn

Norsk, engelsk

Inne/ute

 
 

Hensikt

En læringsaktivitet der elevene blir utfordret til å utforske naturen og alfabetet

Beskrivelse

Del klassen i grupper på tre til fem personer. Hver gruppe får et stort ark med alfabetet på (i småtrinnene kan man ha hjelpeord med eksempler på hva de kan finne - kvist, stein osv.). Gi gruppene 30 minutter til å finne ting i naturen og plassere disse etter forbokstav på alfabetduken. Det er om å gjøre å fylle så stor del av arket som mulig. Det er lov til å komme på kreative løsninger for å fylle flest mulig felt. Mange ting kan plasseres på flere steder, for eksempel kan en kvist fra et furutre plasseres på F for furu, T for tre, K for kvist, B for bartre og G for gren. Når tiden er ute viser gruppene etter tur frem sin duk til de andre og forteller hva de har funnet. 

For de eldre elevene kan det være aktuelt å notere ned hvilke ord som ble funnet, og bruke disse i videre arbeid med ordforråd, synonymer og skildring i fortellinger, eventyr, novelleskriving osv.

 

Variasjon

Kan spilles i klasserommet eller på skolen, hvis været er dårlig. Hva kan man finne i klasserommet som passer til bokstavene.

Utstyr

A3-ark, gjerne laminert for gjenbruk, med alfabetet i ruter.

 

Kobling til kompetansemål

  • utforske og samtale om språklig variasjon og mangfold i nærmiljøet

 

Populære læringsaktivitetar

Forrige
Forrige

Naturlig kunst

Neste
Neste

Løpende kryssord